دستگیری متهم‌به‌جعل مهر‌های ادارات در مشهد شانه کردن مو چه تاثیری در سلامت و زیبایی آن دارد؟ رفع تندی غذا با چند راهکار ساده عوارض روانی سقط جنین روی مادر نقش موثر مامایی در کاهش آمار سزارین و افزایش زایمان طبیعی پوسیدگی‌های دندانی و افت عملکرد مغز و قلب | بیماری‌های دهان با بروز برخی سرطان‌ها ارتباط دارد هشدار! تزریق این دارو فقط باید در بیمارستان انجام شود آنچه باید درباره غذا‌های کنسروی بدانید دستگیری سارق حرفه‌ای موبایل با پوشش زنانه در مشهد + عکس تداوم توزیع شیر مدارس خراسان رضوی در سال آینده شکایت آموزش و پرورش علیه یک سریال نمایش خانگی چرا زوجین اغلب بعد از ۸ سال زندگی مشترک از هم جدا می‌شوند؟ سرگذشت تلخ زنی در مشهد که به تله مرد شیطان صفت افتاد بازسازی صحنه سقوط و مرگ مشکوک جوان ۱۷ ساله در مشهد جوان مرگ مغزی در مشهد به چهار بیمار زندگی دوباره بخشید (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) لغو ۲ پرواز ایلام - تهران به علت شرایط نامساعد جوی (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) متناسب‌سازی حقوق بیشترین دغدغه بازنشستگان است آخرین جزئیات درباره نحوه دایمی شدن قرارداد‌های کارگران، مدت زمان بیمه بیکاری و میزانِ حق مسکن
سرخط خبرها

برگزاری همایش روز روان‌شناس و مشاور در مشهد | ارتقای سلامت جامعه باعث تشخیص روان‌شناس‌نما‌ها می‌شود

  • کد خبر: ۲۲۴۳۰۱
  • ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۹
برگزاری همایش روز روان‌شناس و مشاور در مشهد | ارتقای سلامت جامعه باعث تشخیص روان‌شناس‌نما‌ها می‌شود
همایش بزرگ گرامیداشت روز روان‌شناس و مشاوره با شعار "روان‌شناسی در خدمت جامعه"، امروز در مشهد برگزار شد.  

به گزارش شهرآرانیوز، علی فتحی آشتیانی، رئیس سازمان نظام روان‌شناسی کشور صبح امروز (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) در همایش گرامیداشت روز روان‌شناس و مشاوره با شعار "روان‌شناسی در خدمت جامعه" که در مجتمع شهدای سلامت مشهد برگزار شد. ضمن گرامیداشت مقام مشاوران و روان‌شناسان گفت: این مراسم اولین مراسم در سال جاری است که به همت سازمان نظام روان‌شناسی خراسان‌رضوی و همکاری شهرداری مشهد برگزار شده و این مشارکت از جمله اهداف سازمان است و اتفاق مبارکی می‌دانیم. 

رویکرد سلامت‌محور مایه تحول اجتماعی است

وی به دو رویکرد روان‌شناسی اشاره کرد و افزود: رویکرد بیماری‌محور و سلامت‌محور دو رویکرد عمده در علم روان‌شناسی است که رویکرد غالب در اواخر قرن بیستم بیماری‌محور بوده که بر همین مبنا، رویکرد‌های مختلف روان‌شناسی طراحی شد که دلیل آن شاید جنگ جهانی دوم بود که روان‌شناسان کمک کردند تا افراد آسیب‌دیده در جنگ را درمان کنند. 

رئیس سازمان نظام روان‌شناسی کشور بیان کرد: اوایل قرن ۲۱، رویکرد سلامت‌محور مورد توجه قرار گرفت تا به نقاط قوت افراد توجه شود. شروع این رویکرد با نگاه روان‌شناسی مثبت آغازبه‌کار کرد.  

فتحی آشتیانی در ادامه اظهار کرد: در بخش سلامت‌محور، حوزه اعتماد اجتماعی یا سرمایه روان‌شناختی از اهمیت بالایی برخوردار است که چند مولفه مهم دارد. امیدآفرینی و امیدواری در جامعه، خوش‌بینی، تاب‌آوری و خودکارآمدی چهار مولفه مهم در رویکرد سلامت‌محور است که ما به عنوان روان‌شناس باید این‌ها را در جامعه ترویج دهیم. وقتی این چهار مولفه کنار هم قرار گیرند، به یک سرمایه روان‌شناختی خواهیم رسید که اگر با سرمایه اجتماعی همراه شود می‌تواند منجر به تحول اجتماعی شود. 

رئیس سازمان نظام روان‌شناسی کشور ابراز کرد: قانون راه‌اندازی و تشکیل سازمان نظام روان‌شناسی در تاریخ ۹ اردیبهشت ۱۳۸۲ ابلاغ شده و از آن زمان تاکنون، عمر بیست‌ساله‌ای را طی کرده است. 

وی تاکید کرد: تمام افرادی که برای بخش‌های مختلف سازمان انتخاب شدند در جامعه روان‌شناسی دارای تخصص و تعهد هستند و از شان علمی و اجتماعی ویژه‌ای برخوردارند که نشان‌دهنده ارزش علمی و عملی سازمان است.  

رئیس سازمان نظام روان‌شناسی کشور خاطرنشان کرد: طی ۲۰ سال گذشته از میان ۵۷ هزار عضو سازمان، به دلیل فرایند طولانی و طاقت‌فرسایی که داشته تنها ۵ هزار و ۸۹۵ نفر توانسته‌اند پروانه سازمان نظام روان‌شناسی را دریافت کنند که با توجه به نیاز جامعه عدد کمی است. از این رو، رویکرد سازمان را در این حوزه تغییر دادیم و آزمون صلاحیت حرفه‌ای را با همکاری سازمان سنجش طراحی کردیم. تعداد ۱۶ هزار و ۳۷۱ نفر دی ماه سال گذشته در این آزمون شرکت کردند که از این تعداد، حدود ۸ هزار نفر قبول شدند و تا پایان اردیبهشت ماه با این افراد مصاحبه حرفه‌ای خواهیم داشت که برخی استان‌ها، مصاحبه‌های خود را انجام داده‌اند. دومین مرتبه آزمون صلاحیت حرفه‌ای، شهریور ماه سال جاری برگزار خواهد شد. 

این مولف کتاب‌های تخصصی روان‌شناسی ادامه داد: امسال جهش بزرگی در حوزه صدور کارت پروانه نظام روان‌شناسی صورت گرفته است و حدود ۸ هزار نفر پروانه خود را کسب می‌کنند. ایجاد اشتغال برای همکاران، از جمله رویکرد‌های سازمان است تا این افراد بتوانند وارد فضای کار حرفه‌ای شوند. 

آشتیانی افزود: همچنین برگزاری انتخابات شورای استانی از دیگربرنامه‌های مهم سازمان طی مدت هشت‌ماهه گذشته است. خوشبختانه انتخابات را به صورت الکترونیکی و با صرف کمترین هزینه بعد از ۸ سال در ۳۰ استان برگزار کردیم. همچنین رتبه‌بندی مشاوران، راه‌اندازی مدرسه مهارت‌آموزی و توانمندسازی مشاوران و جمع‌آوری دوره‌های گران‌قیمتی که برخی افراد بدون صلاحیت برگزار می‌کنند، همکاری و تعامل با ارگان‌ها و سازمان‌های مختلف و مقابله با روان‌شناس‌نما‌ها از دیگربرنامه‌های سازمان نظام روان‌شناسی است. 

رئیس سازمان نظام روان‌شناسی کشور تصریح کرد: ارتقای سلامت روانی جامعه از جمله اهداف مهم سازمان است. ما باید روی سواد سلامت روانی افراد کار کنیم و با مشارکت رسانه‌های رسمی و شبکه‌های اجتماعی کاری کنیم که سواد سلامت روانی جامعه افزایش یابد. 

آشتیانی در خصوص جلوگیری از فعالیت برخی روان‌شناس‌نما‌ها که در شبکه‌های اجتماعی بدون پشتوانه علمی تبلیغ می‌کنند، گفت: در حوزه روان‌شناسی زرد یا بهتر است بگوییم روان‌شناس‌نما‌ها صرفا نام‌بردن افراد کافی نیست. ما باید به‌قدری سواد سلامت را در جامعه و عموم افراد ارتقا دهیم تا مردم تفاوت بین روان‌شناس و روان‌شناس‌نما را متوجه شوند و خودشان سراغ آن‌ها نروند.

استقبال مردم از خدمات مشاوره‌ای شهرداری مشهد

در این همایش، رئیس اداره مراکز و خدمات اجتماعی سازمان فرهنگی‌اجتماعی شهرداری مشهد به برخی طرح‌ها و برنامه‌های اجراشده توسط سازمان فرهنگی‌اجتماعی شهرداری مشهد اشاره کرد و افزود: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های مشاوره‌محور در مشهد، طرح "ترنم زندگی" ویژه زنان و دختران حاشیه‌شهر است که با هدف پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی اجرا شده و تاکنون به بیش از ۲۰ هزار نفر خدمات داده است. 

عباس نظافت ادامه داد: تعارضات زوجین، پیشگیری از اعتیاد، مشاوره تحصیلی، مشاوره پیش‌از‌ازدواج از جمله حوزه‌های مشاوره کاربردی در طرح ترنم زندگی است که در سال ۱۴۰۲، حدود ۳۰۰ مسجد و پایگاه فرهنگی مساجد با ما همکاری داشتند.

نظافت بیان کرد: طرح "باهم" ویژه زوج‌های مشهدی است که مهارت‌های زندگی در قالب دوره‌ها و همایش‌های مختلف به آن‌ها آموزش داده می‌شود که تاکنون، ۲۰ هزار نفر از بانوان مشهدی از این طرح استفاده کرده‌اند. در سال ۱۴۰۲، حدود ۱۳ هزار زوج در طرح "باهم" شرکت کردند.

وی عنوان کرد: یکی دیگر از طرح‌های روان‌شناختی سازمان اجتماعی‌فرهنگی شهرداری مشهد، طرح "مهرورزی" ویژه آموزش پیشگیری از اعتیاد به نوجوانان و خانواده‌هاست که در سال گذشته، از همکاری ۳۰۰ مربی و مشاور توانستیم بهره ببریم و امسال قصد داریم این تعداد را به ۱۷۰۰ مشاور و متخصص افزایش دهیم.

رئیس اداره مراکز و خدمات اجتماعی سازمان فرهنگی‌اجتماعی شهرداری مشهد تاکید کرد: وظیفه ما در شهرداری، آشنایی مردم با مولفه‌های روان‌شناسی و نیز معرفی و به‌کارگیری مشاوران متعهد و متخصص است؛ چراکه بر این باوریم تعهد و تخصص جدایی‌ناپذیرند و باید در کنار هم قرار گیرند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->